litomissiakouli@yahoo.com

Σε μια από τις πιο ανισόρροπες εποχές που διανύει το ελληνικό χρηματιστήριο τέχνης, τα νερά έρχεται να ταράξει ακόμη περισσότερο η υπόθεση διακίνησης έργων του Γιάννη Κουνέλλη, του διεθνούς αναγνωρισμένου εικαστικού και πατέρα της Arte Povera που απεβίωσε τον Φεβρουάριο.

Μόλις τον Απρίλιο, γίνεται η πρώτη προσπάθεια ρευστοποίησης για ένα Ατιτλο έργο του μέσω Sotheby’s Λονδίνου. Αν και αρχικά έχει εκτιμηθεί μεταξύ 2.000 και 3.000 στερλινών, η ζήτηση σπρώχνει την αξία του στις 13.750 στερλίνες.

Ακολουθούν δύο έργα της σειράς Senza Tittolo που αλλάζουν χέρια στις αρχές Μαϊου και από 40.000 που είναι η αρχική τιμή εκτίμησης αγγίζουν τελική τιμή 68.750 ευρώ. Ενώ έργα και κατασκευές του κινούνταν σε σχετικά ήπιες τιμές, στη διεθνή αγορά σύμφωνα με τα ταμπλό σε Λονδίνο και Παρίσι, ξαφνικά, ήρθε η πρώτη μετά τον θάνατό του αγοραπωλησία που φέρνει ένα τεράστιο άλμα. Κάποιοι πανηγύρισαν, και κάποιοι… ανησύχησαν.  

Η Χωρίς Τίτλο κατασκευή χρονολογίας 2001 εμφανίστηκε περί τα τέλη Μαΐου στην ανοιξιάτικη δημοπρασία του οίκου VergosAuctions στην Αθήνα.

Η τιμή της εκτίμησής του κυμαινόταν μεταξύ 140.000 και 180.000 ευρώ. Αν αγοραζόταν σε εκείνα τα επίπεδα αυτόματα κάποιοι θα έκαναν λόγο για νέα επίπεδα της αγοράς του Κουνέλη.

Η κατασκευή όχι μόνο άλλαξε χέρια, αλλά ξεπέρασε και τις προεκτιμήσεις, με την τελική του αξία να σκαρφαλώνει στα 259.600 ευρώ, μετά από χτυπήματα τριών bidders. Ήταν όμως το βάπτισμα ή η παγίδα για τη μετά θάνατον αξία των έργων του;  

Τα υλικά του λάμπες πετρελαίου, τσιγκέλι σε λαμαρίνα ατσάλινο καλώδιο, σιδερένιο πλέγμα και οι διαστάσεις 120x120εκ. Προερχόταν από την γκαλερί Karsten Greve, Köln της οποίας ετικέτα υπάρχει στην πίσω όψη του έργου, ενώ το 2009, είχε εκτεθεί στο Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού στο Βερολίνο (πέντε Έλληνες καλλιτέχνες από τη Συλλογή Δ. Μ.).

Συνοδευόταν από φωτογραφία υπογεγραμμένη από τον Κουνέλη και αναμενόταν να πωληθεί έστω στην αρχική του εκτίμηση, που ήδη, για κάποιους ήταν απότομα ψηλή, σε σχέση με τις τιμές του όσο ήταν εν ζωή.  

Η λογική μας οδηγεί στο να συμπεράνουμε πως η πολύ άμεση αυτή ρευστοποίηση θα αποτελούσε την πρώτη σημαντική δοκιμασία για την πορεία των τιμών του, καθώς είθισται οι τιμές των έργων των αποβιωσάντων εικαστικών να ανεβάζουν την αξία τους.

Με απλά λόγια, το επιθετικό market making θα είχε προεξοφλήσει την άνοδο των τιμών του. Ωστόσο, οι μυημένοι έκαναν λόγο για μεγάλο ρίσκο, ισχυριζόμενοι πως δεν θα στεκόταν η τιμή αυτή στη διεθνή δευτερογενή αγορά.

H φετινή χρονιά είναι καθοριστική για την αγορά των έργων του Κουνέλη καθώς ξένοι έμποροι έργων τέχνης αλλά και εκπρόσωποι οίκων δημοπρασιών έχουν ήδη αρχίσει να αναζητούν έργα του για τις επόμενες εκθέσεις, τις δημοπρασίες αλλά και για μια νέα θέση σε εταιρικές και ιδιωτικές συλλογές.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «S» γίνονται έντονες προσπάθειες για να ενταχθούν έργα του στα ιταλικά sales ου οίκου Sotheby’s, στις δημοπρασίες Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης του οίκου Christie’s αλλά και στα Greek Sales του βρετανικού οίκου Bonhams και των γαλλικών Piasa και FauveParis. Την ίδια ώρα πιέσεις υπάρχουν και στους αθηναϊκούς Vergos και Kapopoulos.