Πίνακας του Πικάσο βγαίνει για πρώτη φορά στην αγορά
Που κυμαίνεται η αξία του – γιατί περιμένουν ράλι τιμών οι αναλυτές
Επειτα από συμφωνία-βόμβα μεταξύ πολύ ισχυρού ιδιώτη, συλλέκτη έργων τέχνης και του οίκου Sotheby’s, θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στη διεθνή αγορά έργων τέχνης ένας πίνακας του Πικάσο με τίτλο «Femme au Béret et la robe quadrillée» (55x46εκ.) στον οποίο απεικονίζεται η μούσα και ερωμένη του Marie-Thérèse Walter.
Ο πίνακας που χρονολογείται το 1937 θεωρείται blue-chip στο χρηματιστήριο τέχνης θα αλλάξει χέρια μέσω του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο στις 28 Φεβρουαρίου 2018. Αναμένεται να είναι μάλιστα το φαβορί της δημοπρασίας Ιμπρεσιονιστών & Μοντέρνας Τέχνης καθώς οι ειδικοί του οίκου το συνδέουν με την πιο δημιουργική φάση της καριέρας του, χαρακτηρίζοντας τον πίνακα αριστούργημα καθώς ζωγραφίστηκε μερικούς μήνες μετά την περίφημη «Guernika». Για αυτό το λόγο η τιμή εκτίμησης είναι κρυφή (upon request).
Ωστόσο, σύμφωνα με τα στατιστικά της αγοράς των έργων του Πικάσο, και βάσει του προηγούμενου του ρεκόρ το 2015 (179, 3 εκατ. δολάρια) με τον πίνακα «Women of Algiers (Version O)», η τιμή πώλησης αναμένεται να κυμανθεί κοντά στα 100 εκατ. δολάρια.
Οι τιμές που έχουν λάβει υπόψην τους οι πλειοδότες πάντως είναι όταν το 2006 ο hedge fund manager και μεγάλος παίκτης στην παγκόσμια art market είχε επενδύσει 139 εκατ. δολάρια για τον πίνακα «Le Reve» με θέμα την Marie-Therese Walter και όταν το 2012 ένα άλλο έργο του που απεικόνιζε την Walter είχε αγγίξει τελική τιμή 41,5 εκατ. δολάρια.
Τι λένε τα στελέχη του οίκου Sotheby’s
Η Helena Newman, Συν-Επικεφαλής του Οίκου Sotheby’s στο Τμήμα Ιμπρεσιονιστών & Μοντέρνας Τέχνης Παγκοσμίως και Πρόεδρος του Οίκου Sotheby’s Ευρώπης, δήλωσε:
«Αυτό το χαρακτηριστικό πορτρέτο αποτελεί τον ιδανικό πίνακα για να εκπροσωπήσει την πρώτη μας σημαντική σεζόν για το 2018. Είναι ακόμα πιο ξεχωριστό το γεγονός ότι είμαστε σε θέση να προσφέρουμε έναν πίνακα τέτοιου διαμετρήματος που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ ξανά στην αγορά».
Από την πλευρά του ο Thomas Bompard, Επικεφαλής των Απογευματινών Δημοπρασιών Ιμπρεσιονιστών & Μοντέρνας Τέχνης του Οίκου Sotheby's στο Λονδίνο, δήλωσε:
«Ένα από τα σημαντικότερα πορτρέτα του Πικάσο που εμφανίζεται στην αγορά τα τελευταία χρόνια, αυτή η απεικόνιση της Μαρί-Τερέζ από τη δεκαετία του 1930 -ζωγραφισμένη την ίδια χρονιά με την Γκερνίκα και τη Γυναίκα που Κλαίει - αναδεικνύει τη μαεστρία του Πικάσο στο μοντέρνο πορτρέτο. Από όλα τα διαφορετικά στιλ και όλες τις περιόδους του καλλιτέχνη, πρόκειται για τον πίνακα που αντιπροσωπεύει με τον καλύτερο τρόπο την κληρονομιά του Πικάσο ως ζωγράφου γυναικείων πορτρέτων - με αυτόν τον συγκεκριμένο πίνακα να περιλαμβάνει όλα τα βασικά στοιχεία για τα οποία αναγνωρίζεται και τιμάται. Αναμφισβήτητα αντιπροσωπεύει το πλέον επιθυμητό έργο τέχνης για έναν γνώστη και συλλέκτη της σύγχρονης τέχνης».
1937: Η ΓΚΕΡΝΙΚΑ & Η ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΙΚΑΣΟ
Το ενδιαφέρον των επενδυτών, των συλλεκτών αλλά και των ισχυρών χαρτοφυλακίων εταιρικών συλλογών (τράπεζες, funds) προσελκύουν οι ειδικοί του οίκου Sotheby’s επισημαίνοντας πως οι προσωπικές ταραχές του Πικάσο αντικατοπτρίζουν την ευρύτερη πολιτική αναταραχή που επικράτησε στην πατρίδα του καλλιτέχνη, την Ισπανία, το 1937, έτος που σηματοδοτήθηκε από μια σειρά διαδοχικών συνταρακτικών γεγονότων. Ο βομβαρδισμός της μικρής πόλης Γκερνίκα στη Βασκική Ισπανία ενέπνευσε το σπουδαίο αριστούργημά του Γκερνίκα και μια οδυνηρή σειρά γυναικών που κλαίνε.
Αυτό το πορτραίτο, με τα πράσινα τρεχούμενα δάκρυά του, έχει αναγνωριστεί ως συνέχεια και αντιστάθμιση της ακολουθίας των γυναικών που κλαίνε: «[Αυτή είναι] εντελώς παραδομένη σε εσωτερικά δάκρυα – μια καρτερική θλίψη, παρ’ όλα αυτά κατακλυσμένη από αγάπη».
Η Patti Wong, Πρόεδρος του οίκου Sotheby's στην Ασία, έπειτα από την ανακοίνωση της έκθεσης του έργου στο παράρτημα του οίκου δήλωσε: «Είμαστε προνομιούχοι και ιδιαιτέρως ενθουσιασμένοι που θα αποκαλύψουμε αυτό το εξαιρετικό πορτρέτο του Πικάσο πρώτα στο Χονγκ Κονγκ και την Ταϊπέι πριν να συνεχίσει το ταξίδι του».