Νέα Υόρκη. Οι φετινές εκλογές είναι οι πιο δαπανηρές στην αμερικανική ιστορία. Οι Δημοκρατικοί και οι Ρεπουμπλικανοί δαπάνησαν 15,9 δισεκατομμύρια δολάρια (12,2 δισεκατομμύρια λίρες), σύμφωνα με τα στοιχεία του OpenSecrets, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που παρακολουθεί τις δαπάνες των προεκλογικών εκστρατειών, ξεπερνώντας τα 15,1 δισεκατομμύρια δολάρια της κούρσας του 2020 και τα 5,7 δισεκατομμύρια δολάρια του 2016. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η εκστρατεία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε έναν μικρό αριθμό μεγαλοχορηγών που ήλπιζαν να επηρεάσουν το αποτέλεσμα, γεγονός που προκάλεσε ανησυχίες σε ομάδες πολιτικής υπεράσπισης ότι τα χρήματα «πνίγουν τις φωνές και τις ανησυχίες των απλών Αμερικανών».

Οι ΗΠΑ αποτελούν μια κατηγορία από μόνες τους όσον αφορά τις εκλογικές δαπάνες. Για λόγους σύγκρισης, ο επόμενος μεγαλύτερος καταναλωτής είναι η Ινδία, με 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια στις φετινές γενικές εκλογές. Αντίθετα, τα βρετανικά πολιτικά κόμματα δαπάνησαν λίγο περισσότερα από 78 εκατομμύρια δολάρια στις γενικές εκλογές του 2019.

Οι Δημοκρατικοί ηγήθηκαν των δύο κομμάτων σε χρήματα που συγκεντρώθηκαν, παρόλο που η Κάμαλα Χάρις, η οποία έγινε υποψήφια τον Ιούλιο μετά την αποχώρηση του Τζο Μπάιντεν, διεξήγαγε μία από τις πιο σύντομες εκστρατείες στη σύγχρονη ιστορία. Η ομάδα του αντιπροέδρου ανακοίνωσε ότι συγκέντρωσε συνολικά 361 εκατομμύρια δολάρια τον Σεπτέμβριο, περισσότερα από 200 εκατομμύρια δολάρια περισσότερα από το σύνολο της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ για το έτος. Οι ψηφοφόροι σε πολιτείες όπως η Πενσιλβάνια, το Μίσιγκαν και η Αριζόνα έχουν κατακλυστεί από τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές διαφημίσεις, καθώς και από προεκλογικά μηνύματα, τηλεφωνήματα και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η Πενσιλβάνια, μια πολιτεία-κλειδί λόγω του μεγάλου μεριδίου της στο εκλεκτορικό σώμα που εκλέγει τον πρόεδρο, βομβαρδίστηκε με διαφημίσεις ύψους 1,2 δισεκατομμυρίου δολαρίων και είναι η πρώτη φορά στην ιστορία των ΗΠΑ που σε μία μόνο πολιτεία αντιστοιχούν διαφημίσεις άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων.

Το πιο συχνό θέμα στις διαφημίσεις της Χάρις ήταν η φορολογία, ακολουθούμενη από τις αμβλώσεις, την οικονομία και την υγειονομική περίθαλψη. Το κορυφαίο θέμα στις διαφημίσεις του Τραμπ ήταν η μετανάστευση, ακολουθούμενη από τον πληθωρισμό, την εγκληματικότητα και την οικονομία. Η συγκέντρωση χρημάτων για τις εκλογές έχει αυξηθεί απότομα από τότε που η υπόθεση «Ενωμένοι Πολίτες κατά Ομοσπονδιακής Εκλογικής Επιτροπής» του Ανώτατου Δικαστηρίου το 2010 επέτρεψε στους πολίτες να δίνουν απεριόριστα ποσά σε υπερ-πολιτικές επιτροπές δράσης (super-pacs), οι οποίες είναι ανεξάρτητες από τις επίσημες εκστρατείες.

Οι δισεκατομμυριούχοι συνεισέφεραν σχεδόν 2 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή 60 τοις εκατό περισσότερα σε σύγκριση με τις εκλογές του 2020, σύμφωνα με την οργάνωση Americans for Tax Fairness (Αμερικανοί για τη φορολογική δικαιοσύνη). Σχεδόν τα τρία τέταρτα πήγαν στους Ρεπουμπλικανούς. Ο Έλον Μασκ, διευθύνων σύμβουλος της Tesla και της Space X, είχε δώσει περισσότερα από 118 εκατομμύρια δολάρια στο φιλο-Τραμπ America PAC μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου. Ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου ελπίζει σε μια θέση στην κυβέρνηση Τραμπ. Ο Μασκ αντιμετώπισε νομικές προκλήσεις από τους Δημοκρατικούς της Φιλαδέλφειας σχετικά με τη λαχειοφόρο αγορά του, κατά την οποία το πολιτικό του super-pac απονέμει δολάρια 1 εκατομμυρίου δολαρίων σε εγγεγραμμένους ψηφοφόρους. Ο Τραμπ έλαβε 100 εκατομμύρια δολάρια από τη Μίριαμ Άντελσον, γιατρό και χήρα του μεγιστάνα του καζίνο Σέλντον Άντελσον, μέσω της φιλοτραμπικής δράσης Preserve America PAC.

Ο Μπιλ Γκέιτς αποκάλυψε ότι έδωσε 50 εκατομμύρια δολάρια στην κύρια δράση που υποστηρίζει τη Χάρις, ύστερα από δεκαετίες αποχής από την κομματική πολιτική. Ο Ντάστιν Μόσκοβιτς, ο λιγότερο γνωστός συνιδρυτής του Facebook και επικριτής του Μασκ, έδωσε 38 εκατομμύρια δολάρια στην υπέρ της Χάρις δράση γνωστή ως Future Forward, δηλώνοντας ότι «το διακύβευμα είναι εξαιρετικά υψηλό». Στις 30 Μαΐου, την ημέρα που ο Τραμπ καταδικάστηκε για την παραποίηση επιχειρηματικών αρχείων στη δίκη για τα χρήματα που πήρε από τη Νέα Υόρκη, ο Μάικλ Μπλούμπεργκ, πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης και τακτικός δωρητής των Δημοκρατικών, έδωσε 19 εκατομμύρια δολάρια στο Future Forward.

«Οι πολιτικές δράσεις και οι δισεκατομμυριούχοι συνεχίζουν να ξοδεύουν όλο και περισσότερο ελπίζοντας να επιλέξουν τους εκλεγμένους αξιωματούχους μας», δήλωσε ο Μπρένταν Γκλάβιν, αναπληρωτής διευθυντής έρευνας του Open-Secret. «Και αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι δεν υπάρχει ανώτατο όριο... Μπορεί να υπάρχει ένα σημείο κορεσμού όπου οι εκλογές δεν μπορούν πλέον να γίνουν πιο ακριβές, αλλά δεν το έχουμε φτάσει ακόμη».

Πάνω από 267 εκατομμύρια δολάρια δαπανήθηκαν για διαφημίσεις σε προεκλογικές κούρσες, ήτοι σε κούρσες εκτός από τις κούρσες για την προεδρία, το Κογκρέσο ή τους κυβερνήτες των πολιτειών. Οι δύο εκλογικές αναμετρήσεις που συγκέντρωσαν τις περισσότερες δαπάνες ήταν στη Φλόριντα, με 19 εκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις για ένα δημοψήφισμα σχετικά με τα δικαιώματα στην άμβλωση και 18,5 εκατομμύρια δολάρια για ένα δημοψήφισμα σχετικά με τη νομιμοποίηση της μαριχουάνας. Οι Δημοκρατικοί έχουν ρίξει χρήματα στις κούρσες για τη Γερουσία, ξεπερνώντας τους Ρεπουμπλικανούς κατά 150 εκατομμύρια δολάρια, καθώς προσπαθούν να διατηρήσουν τη στενή κυριαρχία τους στην Άνω Βουλή του Κογκρέσου και να υπερασπιστούν έδρες σε πολιτείες που προηγουμένως υποστήριξαν τον Τραμπ.

ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing