Ιταλία: Γιατί δυναμώνει η βεντέτα της Μελόνι με τη δυναστεία Ανιέλι
Το δίδυμο συγκρούστηκε σχετικά με τη διαχείριση της Stellantis από τον Ελκαν, τον διάδοχο της Fiat, που περιλαμβάνει περισσότερες από δώδεκα αυτοκινητοβιομηχανίες
Πότε ξεκίνησε η σύγκρουση μεταξύ της πρωθυπουργού και του ισχυρού γόνου των ιδρυτών της Fiat, Τζον Ελκαν – Το δημοσίευμα τον περασμένο Ιανουάριο και η δυναμική απάντηση JAMES IMAM
Στη μία γωνία του ρινγκ βρίσκεται η Τζόρτζια Μελόνι, η εθνικίστρια πρωθυπουργός της Ιταλίας, η οποία παρουσιάζεται ως υπερασπίστρια του εργατικού δυναμικού της χώρας, διασφαλίζοντας ότι τα ιταλικά αυτοκίνητα κατασκευάζονται σε ιταλικό έδαφος. Στην άλλη βρίσκεται ο Τζον Ελκαν, γόνος της ισχυρής δυναστείας των Ανιέλι, που ίδρυσε την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat και τη μετέτρεψε σε ένα τεράστιο, παγκόσμιο εμπορικό σήμα.
Το δίδυμο συγκρούστηκε σχετικά με τη διαχείριση της Stellantis από τον Ελκαν, τον διάδοχο της Fiat, που περιλαμβάνει περισσότερες από δώδεκα αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Alfa Romeo, Maserati, Peugeot και Jeep, αφού ο επιχειρηματίας απέρριψε κοινοβουλευτική κλήση να συζητήσει την κατακόρυφη πτώση της παραγωγής της εταιρείας στην Ιταλία. «Εχουμε κοινοβουλευτική δημοκρατία και αυτή η έλλειψη σεβασμού προς το Κοινοβούλιο αποτελεί ένδειξη που θα είχα αποφύγει», δήλωσε η Μελόνι εμφανιζόμενη σε απογευματινή τηλεοπτική εκπομπή.
Η Ιταλία, πρόσθεσε, «είχε δώσει τόσο πολλά στη σημερινή Stellantis». Ο Ελκαν είχε ανακοινώσει την απόφασή του με επιστολή, στην οποία εξηγούσε ότι, αφού είχε ερωτηθεί από τους βουλευτές νωρίτερα μέσα στον μήνα, δεν είχε τίποτα περισσότερο να προσθέσει. Ο καυγάς είναι το τελευταίο σημείο αιχμής στη θυελλώδη σχέση της Μελόνι και του Ελκαν. Τον Ιανουάριο η «La Repubblica», μια ιταλική εφημερίδα, που ελέγχεται από τους Ανιέλι από το 2020, κατηγόρησε τη Μελόνι ότι ξεπουλάει την Ιταλία μέσω ιδιωτικοποιήσεων. Η πρωθυπουργός απάντησε δυναμικά, λέγοντας: «Αυτή η μομφή προέρχεται από μια εφημερίδα που ανήκει σε αυτούς που ξεπούλησαν τη Fiat στους Γάλλους».
Ο Μαουρίτσιο Μολινάρι, εκδότης της «La Repubblica», αντεπιτέθηκε, δηλώνοντας στους «Times» τον Απρίλιο: «Επέκρινε τη “La Repubblica” για τις αποφάσεις της Stellantis, γεγονός που ισοδυναμεί με το να επικρίνει το Bloomberg News για τις επενδύσεις σε ακίνητα που πραγματοποιεί ο ιδιοκτήτης του, Μάικλ Μπλούμπεργκ». Επίσης, πρόσθεσε: «Αυτό αποτελεί επίθεση στην ελευθερία του Τύπου. Η Μελόνι έχει συμμαχήσει με τις μεγάλες Δημοκρατίες στην εξωτερική πολιτική, κάτι που είναι θετικό και δεν ήταν δεδομένο, αλλά στην εσωτερική πολιτική είναι πιο κοντά στην Ουγγαρία».
Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγόρησε τη Ρώμη ότι εκφοβίζει τους επικριτές και σφίγγει τον κλοιό της στη RAI, τον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα. Η Μελόνι απάντησε οργισμένη με επιστολή προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρο της Επιτροπής, κατηγορώντας την Ε.Ε. ότι πέφτει θύμα ψευδών ειδήσεων. Μια σημαντική ένωση δημοσιογράφων πραγματοποίησε διαμαρτυρίες ενάντια σε αυτό που θεωρούσε ως περιορισμό των ελευθεριών του Τύπου από τη Μελόνι. Η Stellantis, η οποία προέκυψε από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και της PSA, ιδιοκτήτριας της Peugeot, το 2021, είναι εγγεγραμμένη στις Κάτω Χώρες και έχει σημαντικούς Γάλλους ενδιαφερόμενους στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Η παραγωγή της εταιρείας στην Ιταλία κατέρρευσε κατά περισσότερο από 30% τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023, καθώς η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε στασιμότητα. Το εργατικό δυναμικό της στην Ιταλία πιστεύεται ότι έχει μειωθεί κατά 10.000 άτομα μέσα σε τρία χρόνια.
Ο Λορέντζο Καστελάνι, πολιτικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Luiss της Ρώμης, δήλωσε ότι η Μελόνι χρησιμοποιεί τη διαμάχη για να αυξήσει τα ποσοστά αποδοχής στο εσωτερικό της χώρας. «Ο σκεπτικισμός αυξάνεται στην Ιταλία για τις τεράστιες κρατικές χορηγίες και η Μελόνι τονίζει: “Αν είσαι γαλλική εταιρεία, τότε η Ιταλία δεν θα σου δίνει πλέον χρήματα”», ανέφερε. Η Μελόνι, η οποία, ενόσω βρισκόταν στην αντιπολίτευση, καταφερόταν εναντίον της γαλλοϊταλικής συγχώνευσης που δημιούργησε τη Stellantis, ενίσχυσε τη μάχη της με τον Ανιέλι φέτος, καθώς η Alfa Romeo διατάχθηκε να αλλάξει το όνομα ενός αυτοκινήτου που προηγουμένως κυκλοφορούσε ως «Milano», επειδή κατασκευάζεται στην Πολωνία, ενώ 134 μικρά αυτοκίνητα Fiat Topolino κατασχέθηκαν από την ιταλική Αστυνομία στο λιμάνι του Λιβόρνο επειδή έφεραν αυτοκόλλητα με την ιταλική σημαία, παρόλο που Ο Τζον Ελκαν, γόνος της ισχυρής δυναστείας των Ανιέλι (φωτ. ΑΠΕ). κατασκευάστηκαν στο Μαρόκο.
ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing
Το δίδυμο συγκρούστηκε σχετικά με τη διαχείριση της Stellantis από τον Ελκαν, τον διάδοχο της Fiat, που περιλαμβάνει περισσότερες από δώδεκα αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Alfa Romeo, Maserati, Peugeot και Jeep, αφού ο επιχειρηματίας απέρριψε κοινοβουλευτική κλήση να συζητήσει την κατακόρυφη πτώση της παραγωγής της εταιρείας στην Ιταλία. «Εχουμε κοινοβουλευτική δημοκρατία και αυτή η έλλειψη σεβασμού προς το Κοινοβούλιο αποτελεί ένδειξη που θα είχα αποφύγει», δήλωσε η Μελόνι εμφανιζόμενη σε απογευματινή τηλεοπτική εκπομπή.
Η Ιταλία, πρόσθεσε, «είχε δώσει τόσο πολλά στη σημερινή Stellantis». Ο Ελκαν είχε ανακοινώσει την απόφασή του με επιστολή, στην οποία εξηγούσε ότι, αφού είχε ερωτηθεί από τους βουλευτές νωρίτερα μέσα στον μήνα, δεν είχε τίποτα περισσότερο να προσθέσει. Ο καυγάς είναι το τελευταίο σημείο αιχμής στη θυελλώδη σχέση της Μελόνι και του Ελκαν. Τον Ιανουάριο η «La Repubblica», μια ιταλική εφημερίδα, που ελέγχεται από τους Ανιέλι από το 2020, κατηγόρησε τη Μελόνι ότι ξεπουλάει την Ιταλία μέσω ιδιωτικοποιήσεων. Η πρωθυπουργός απάντησε δυναμικά, λέγοντας: «Αυτή η μομφή προέρχεται από μια εφημερίδα που ανήκει σε αυτούς που ξεπούλησαν τη Fiat στους Γάλλους».
Ο Μαουρίτσιο Μολινάρι, εκδότης της «La Repubblica», αντεπιτέθηκε, δηλώνοντας στους «Times» τον Απρίλιο: «Επέκρινε τη “La Repubblica” για τις αποφάσεις της Stellantis, γεγονός που ισοδυναμεί με το να επικρίνει το Bloomberg News για τις επενδύσεις σε ακίνητα που πραγματοποιεί ο ιδιοκτήτης του, Μάικλ Μπλούμπεργκ». Επίσης, πρόσθεσε: «Αυτό αποτελεί επίθεση στην ελευθερία του Τύπου. Η Μελόνι έχει συμμαχήσει με τις μεγάλες Δημοκρατίες στην εξωτερική πολιτική, κάτι που είναι θετικό και δεν ήταν δεδομένο, αλλά στην εσωτερική πολιτική είναι πιο κοντά στην Ουγγαρία».
Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγόρησε τη Ρώμη ότι εκφοβίζει τους επικριτές και σφίγγει τον κλοιό της στη RAI, τον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα. Η Μελόνι απάντησε οργισμένη με επιστολή προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρο της Επιτροπής, κατηγορώντας την Ε.Ε. ότι πέφτει θύμα ψευδών ειδήσεων. Μια σημαντική ένωση δημοσιογράφων πραγματοποίησε διαμαρτυρίες ενάντια σε αυτό που θεωρούσε ως περιορισμό των ελευθεριών του Τύπου από τη Μελόνι. Η Stellantis, η οποία προέκυψε από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και της PSA, ιδιοκτήτριας της Peugeot, το 2021, είναι εγγεγραμμένη στις Κάτω Χώρες και έχει σημαντικούς Γάλλους ενδιαφερόμενους στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Η παραγωγή της εταιρείας στην Ιταλία κατέρρευσε κατά περισσότερο από 30% τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023, καθώς η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε στασιμότητα. Το εργατικό δυναμικό της στην Ιταλία πιστεύεται ότι έχει μειωθεί κατά 10.000 άτομα μέσα σε τρία χρόνια.
Ο Λορέντζο Καστελάνι, πολιτικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Luiss της Ρώμης, δήλωσε ότι η Μελόνι χρησιμοποιεί τη διαμάχη για να αυξήσει τα ποσοστά αποδοχής στο εσωτερικό της χώρας. «Ο σκεπτικισμός αυξάνεται στην Ιταλία για τις τεράστιες κρατικές χορηγίες και η Μελόνι τονίζει: “Αν είσαι γαλλική εταιρεία, τότε η Ιταλία δεν θα σου δίνει πλέον χρήματα”», ανέφερε. Η Μελόνι, η οποία, ενόσω βρισκόταν στην αντιπολίτευση, καταφερόταν εναντίον της γαλλοϊταλικής συγχώνευσης που δημιούργησε τη Stellantis, ενίσχυσε τη μάχη της με τον Ανιέλι φέτος, καθώς η Alfa Romeo διατάχθηκε να αλλάξει το όνομα ενός αυτοκινήτου που προηγουμένως κυκλοφορούσε ως «Milano», επειδή κατασκευάζεται στην Πολωνία, ενώ 134 μικρά αυτοκίνητα Fiat Topolino κατασχέθηκαν από την ιταλική Αστυνομία στο λιμάνι του Λιβόρνο επειδή έφεραν αυτοκόλλητα με την ιταλική σημαία, παρόλο που Ο Τζον Ελκαν, γόνος της ισχυρής δυναστείας των Ανιέλι (φωτ. ΑΠΕ). κατασκευάστηκαν στο Μαρόκο.
ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing