Η Πέμπτη Λεωφόρος της Νέας Υόρκης, τα Ηλύσια Πεδία στο Παρίσι και η New Bond Street του Λονδίνου μπορεί να είναι οι πιο διάσημες τοποθεσίες πολυτελών αγορών στον κόσμο. Η πιο ακριβή, ωστόσο, μόλις ανακοινώθηκε ότι είναι μια οδός στο Μιλάνο – η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που παίρνει τον τίτλο εδώ και 34 χρόνια.

Τα καταστήματα στη Via Montenapoleone, τον δρόμο όπου οι Dolce & Gabbana, Gucci και Prada έχουν ανοίξει πρόσφατα καταστήματα, ενοικιάζονται με ετήσιο τίμημα έως και 20.000 ευρώ (17.000 λίρες) ανά τετραγωνικό μέτρο, δηλαδή 11% αύξηση σε σχέση με πέρυσι. Οι φορολογικές ελαφρύνσεις, το επιμελές μάρκετινγκ και το Brexit βοήθησαν το ιταλικό οικονομικό κέντρο να κλέψει την πρώτη θέση από τη Νέα Υόρκη, όπου οι ακριβότεροι χώροι στην Upper Fifth Avenue κοστίζουν 19.537 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.

Μπορεί να είναι καλά τα νέα για την πόλη, αλλά δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι. Ο ετήσιος κατάλογος με τους πιο ακριβούς εμπορικούς δρόμους στον κόσμο, που καταρτίζεται από την κτηματομεσιτική εταιρεία Cushman & Wakefield, έχει εκνευρίσει τους κατοίκους της περιοχής που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Η Αντζέλικα Γκράσι, 25 ετών, νοσοκόμα από τη γειτονική Μόντσα, που επισκέφθηκε τον δρόμο ένα απόγευμα για μια βόλτα στις βιτρίνες, δήλωσε ότι το να αγοράσει τα τρόφιμα της εβδομάδας -πόσω μάλλον μια τσάντα Prada- είναι μια πρόκληση. «Αισθανόμαστε την πίεση της αύξησης των τιμών στο σούπερ μάρκετ, την αισθανόμαστε για τα πάντα», δήλωσε. «Δεκαπέντε ευρώ ήταν κάποτε πολλά χρήματα για μια πίτσα και μια μπίρα, αλλά τώρα δεν ξοδεύεις ποτέ λιγότερα από είκοσι. Τα μαγαζιά εδώ είναι προφανώς όμορφα, αλλά είναι ωραία για να τα βλέπεις, όχι για να αγοράζεις πράγματα», πρόσθεσε.

Ο Έρος Λαντζόνι, γραμματέας του παραρτήματος της συνδικαλιστικής οργάνωσης CISL στο Μιλάνο, προειδοποίησε ότι ο τουρισμός πολυτελείας οδηγεί στον «αποκλεισμό» οικογενειών της πόλης λόγω των υψηλών τιμών. «Όποιος κερδίζει λιγότερο από τον εθνικό μέσο μισθό δεν μπορεί πλέον να ζει στο κέντρο της πόλης, αλλά αυτοί οι εργαζόμενοι είναι εκείνοι που κρατούν και στηρίζουν την τοπική καφετέρια ή το σύστημα μεταφορών», είπε. «Η απώλεια της μεσαίας τάξης σημαίνει απώλεια της πόλης μας», πρόσθεσε.

Οι υπεύθυνοι για την προώθηση του δρόμου μήκους 450 μέτρων πανηγύρισαν την είδηση. «Είμαστε υπερήφανοι για τους αριθμούς, καθώς η αύξηση των ενοικίων αντικατοπτρίζει την αξία που αντιλαμβάνονται οι διάφορες μάρκες για την απόκτηση σημαντικών θέσεων στη Montenapoleone», δήλωσε ο Γουλιέλμο Μιάνι, πρόεδρος της Montenapoleone District, που διοργανώνει προωθητικές εκδηλώσεις στην περιοχή. Ενόψει των Χριστουγέννων, οι διεθνείς πελάτες συνωστίζονται στα στενά πεζοδρόμια με τις βιτρίνες των καταστημάτων, που έχουν χιόνι από βαμβάκι ή μοντέλα καρουζέλ.

Η 23χρονη Τσερίσα Σουράνα και η 22χρονη Τανίσα Αντλάκχα, βοηθοί αγορών από την Ινδία, έψαχναν είδη μόδας για λογαριασμό μερικών από τους 60 πελάτες τους στην πατρίδα τους. «Πιστεύουμε ότι πετυχαίνουμε την αποστολή μας εδώ καλύτερα από ό,τι στο Παρίσι, επειδή όλα τα καταστήματα έχουν την τελευταία συλλογή και είναι πολύ φιλόξενα», δήλωσε η Σουράνα, η οποία σπούδασε στο Μάντσεστερ. Άλλοι εξέφρασαν την έκπληξή τους για τις τιμές σε έναν δρόμο όπου η μέση απόδειξη φτάνει τα 2.400 ευρώ. «Κάναμε τα ψώνια μας στην Primark και την H&M», δήλωσε η 34χρονη Φατίμα Χαλάφ, η οποία ήρθε από το Μπαχρέιν. «Είναι πιο φθηνά», εξήγησε ο σύζυγός της, Αχμέντ Αλτζίσι, 38 ετών. Μεταξύ των άλλων επισκεπτών ήταν και ο Αλεξέι Ντορόσκιν, ο εκδότης ενός περιοδικού design με έδρα τη Μόσχα, ο οποίος προσγειώθηκε στο Μιλάνο έπειτα από μια μακρά στάση στην Τιφλίδα και είναι ένας από τους πολλούς διεθνείς αγοραστές που επωφελούνται από τα προγράμματα επιστροφής ΦΠΑ για πελάτες εκτός Ε.Ε. που προσφέρει η Ιταλία. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατήργησε το σύστημα επιστροφής ΦΠΑ για τους τουρίστες το 2021, με τον φόβο ότι το Λονδίνο θα πλήρωνε το τίμημα ως προορισμός αγορών.

Σχεδόν 11 εκατομμύρια επισκέφθηκαν τη Via Montenapoleone πέρυσι, 42% περισσότεροι από το προηγούμενο έτος, με τους αγοραστές από τις ΗΠΑ, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο να είναι οι περισσότεροι. Ο Τόμας Κάζολο, συνεργάτης της Cushman & Wakefield με έδρα το Μιλάνο, δήλωσε ότι η έκθεση Expo του 2015 στο Μιλάνο, οι κυβερνητικές φορολογικές ελαφρύνσεις, που στοχεύουν στην προσέλκυση ταλέντων από το εξωτερικό, και οι εταιρείες που μεταφέρουν προσωπικό από το Ηνωμένο Βασίλειο στο Μιλάνο μετά το Brexit -συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών UniCredit και Mediobanca- συνέβαλαν στην άνοδο της πόλης ως προορισμού για τους πλούσιους. Είπε επίσης ότι το σχετικά μικρό μήκος της Via Montenapoleone και το ότι άλλες τοποθεσίες πολυτελών αγορών της πόλης, όπως η μεγαλοπρεπής Galleria Vittorio Emanuele II, δεν έχουν ανάλογο κύρος σημαίνουν ότι ο ανταγωνισμός για χώρους λιανικής πώλησης στον δρόμο είναι έντονος.

Η Ιρένε, Μολδαβή διευθύντρια καταστήματος της Loro Piana, εταιρείας που έφτιαξε ένα παλτό παρκά το οποίο φορούσε κάποτε ο Βλαντιμίρ Πούτιν και πιστεύεται ότι αξίζει 12.000 ευρώ, δήλωσε ότι το μέγεθος του καταστήματος στον δρόμο υποδεικνύει την αγοραστική δύναμη μιας εταιρείας. Δεν τα βλέπουν όμως όλοι τόσο ρόδινα. Ο Αιγύπτιος διευθυντής καταστήματος ενός άλλου ιταλικού οίκου μόδας, ο οποίος ζήτησε να μείνει ανώνυμος, δήλωσε ότι ο δρόμος ήταν «ένα χάος» και γεμάτος από πορτοφολάδες. «Η Bond Street είναι ένα πολύ καλύτερο μέρος για ψώνια», είπε.

ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing