Μπαίνοντας σε μια αίθουσα συσκέψεων στα γραφεία της Brandtech στον ουρανοξύστη Σαρντ του Λονδίνου, βρίσκω τον Ντέιβιντ Τζόουνς, διευθύνοντα σύμβουλο του διαφημιστικού ομίλου αξίας 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σκυμμένο πάνω από το MacBook του με ένα παιδιάστικο χαμόγελο στο πρόσωπό του.

Έχω ενημερωθεί από έναν από τους εργαζομένους του ότι ο Τζόουνς, 58 ετών, ένας Άγγλος που συνήθως βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, έχει ετοιμάσει κάποιου είδους «ψυχαγωγία» για μένα. Αποδεικνύεται ότι 20 λεπτά πριν από την άφιξή μου, έχει βρει πέντε φωτογραφίες μου από το διαδίκτυο και τις έχει τροφοδοτήσει στο Flux, ένα εργαλείο δημιουργίας εικόνων τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο του αρέσει πολύ.

Πληκτρολογώντας μερικές απλές εντολές, δημιουργεί εξαιρετικά ρεαλιστικές εικόνες με εμένα να φοράω σμόκιν έξω από ένα σκωτσέζικο κάστρο και στη συνέχεια, προς μεγάλη ικανοποίηση των δύο συμβούλων δημοσίων σχέσεων που τον παρακολουθούν, να στέκομαι γυμνός από τη μέση και πάνω σε μια βραζιλιάνικη παραλία με μια σανίδα του σερφ κάτω από το μπράτσο μου.

«Αυτό είναι που μπορούμε να κάνουμε τώρα», λέει ενθουσιασμένος ο Τζόουνς, του οποίου η αγγλική προφορά είναι γεμάτη με αμερικανισμούς μετά από 20 χρόνια ζωής στο Big Apple. «Δεν μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό πριν από ένα χρόνο. Σκεφτείτε τι μπορούμε να κάνουμε σε ένα χρόνο από τώρα. Είναι εκπληκτικό».

Είναι εντυπωσιακό. Αλλά μετά από πέντε λεπτά που τον παρακολουθώ να δημιουργεί ψεύτικες φωτογραφίες μου σε διάφορα σενάρια, το βλέμμα μου περιπλανιέται με λαχτάρα προς το σημειωματάριό μου με τις αναπάντητες ερωτήσεις. Ο Τζόουνς έχει διαγράψει μια επιτυχημένη καριέρα, από ασκούμενος σε διευθύνων σύμβουλος και επιχειρηματίας νεοφυών επιχειρήσεων. Έχει εργαστεί για δισεκατομμυριούχους και πρωθυπουργούς και δεν φοβάται να ταράξει τα νερά των συναδέλφων του που δεν έχουν ικανοποιητικές επιδόσεις.

Προς το παρόν, επιμένει στην παρουσίασή του. Στη συνέχεια, με βάζει να παρακολουθήσω ένα viral βίντεο AI που μετέτρεψε τον Ντόναλντ Τραμπ και τον Τζο Μπάιντεν σε κολλητούς φίλους, οι οποίοι περιοδεύουν στις ΗΠΑ και τρώνε μαζί. «Η ταχύτητα ανάπτυξης είναι απλά τρελή».

Στη συνέχεια, μου δείχνει το Pencil, το «one-stop-shop» εργαλείο παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης της Brandtech, το οποίο αποκτήθηκε το 2023 και χρησιμοποιείται από τους πολυεθνικούς πελάτες της για τη δημιουργία υλικού μάρκετινγκ. Ο Τζόουνς μου δείχνει πώς χρησιμοποιήθηκε, για ένα πείραμα, για τη γρήγορη δημιουργία μιας υποθετικής οδοντόκρεμας που ονόμασε Plaque Slayer. «Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι η ταχύτητα με την οποία δημιουργεί κάτι τόσο καλό όσο κάτι που θα δημιουργούσαν άνθρωποι», λέει ο Τζόουνς.

Μετά από δύο χρόνια διαφημιστικής εκστρατείας για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), είναι εύκολο να ξεχάσουμε και να θεωρήσουμε δεδομένο το πόσο γρήγορα εξελίσσονται τεχνολογίες όπως αυτή. Αλλά το αφεντικό της Brandtech, ένας βετεράνος της διαφημιστικής βιομηχανίας με περισσότερα από 30 χρόνια εμπειρίας, πιστεύει ότι ο κλάδος του πρόκειται να αλλάξει άρδην.

Πριν από τα Χριστούγεννα, η Coca-Cola έγινε πρωτοσέλιδο, με πολλούς από τους τίτλους να προκαλούν ανησυχία, όταν παρουσίασε μια διαφήμιση «Holidays Are Coming», η οποία δημιουργήθηκε πλήρως με τεχνητή νοημοσύνη. Φέτος, προβλέπει ο Τζόουνς, «κάθε εβδομάδα, μια μεγάλη μάρκα θα βγάζει ένα τηλεοπτικό διαφημιστικό σποτ που θα έχει δημιουργηθεί κατά 100% με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης». 

Είναι σαφές ότι δεν είναι αμερόληπτος. Αυτόν τον μήνα συμπληρώνονται δέκα χρόνια από τότε που ξεκίνησε να συγκεντρώνει κεφάλαια για να λανσάρει την Brandtech ως μια επιχείρηση που θα αναμετρηθεί με τους γίγαντες του διαφημιστικού κλάδου - WPP, Publicis, Dentsu, Havas και τις σύντομα συγχωνευόμενες Omnicom και Interpublic Group (IPG) - αγοράζοντας τεχνολογία μάρκετινγκ. Σήμερα, με όλες τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου να επενδύουν σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, η πρόκληση για τον Τζόουνς είναι να διασφαλίσει ότι η Brandtech μπορεί να εδραιώσει μια θέση στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας μάρκετινγκ. Το παρομοιάζει με «κούρσα εξοπλισμών».

Ο Τζόουνς, ο οποίος ζει με τη Γαλλίδα σύζυγό του Καρίν και έχει τέσσερα παιδιά, μεγάλωσε στο Τσεσάιρ, όπου πήγε σε ιδιωτικό σχολείο. Η μητέρα του ήταν καλλιτέχνης και ο πατέρας του διευθύνων σύμβουλος μιας κλωστοϋφαντουργικής επιχείρησης με την επωνυμία Vantona.

Σπούδασε επιχειρήσεις στο Πανεπιστήμιο Reutlingen της Γερμανίας και στο Middlesex University, προτού κάνει τα πρώτα του βήματα στον κλάδο της διαφήμισης ως ασκούμενος σε ένα πρακτορείο με την επωνυμία BDH στο Μάντσεστερ. Προικισμένος με τη φυσικότητα που απαιτεί η προσέγγιση του πελάτη και ευλογημένος με το χάρισμα του λόγου, εργάστηκε σε διάφορα πρακτορεία προτού καταλήξει στη Havas, η οποία ανήκει στον Γάλλο δισεκατομμυριούχο Βενσάν Μπολορέ. Σε ηλικία 38 ετών, ο Τζόουνς έγινε διευθύνων σύμβουλος του πρακτορείου Euro RSCG της Havas, ιδιότητα με την οποία ανέλαβε σύμβουλος του Ντέιβιντ Κάμερον στην προεκλογική του εκστρατεία το 2010.

Τον επόμενο χρόνο, διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος του ευρύτερου ομίλου. Έφυγε μόλις τρία χρόνια αργότερα, το 2014, και αντικαταστάθηκε από τον γιο του Μπολορέ, τον Γιανίκ. Φιλικά; «Ναι», λέει ο Τζόουνς. «Ο Βενσάν Μπολορέ ήθελε πάρα πολύ να μείνω και έκανε ορισμένες κινήσεις για να συμβεί αυτό».

Από εκεί και πέρα, ο Τζόουνς ξεκίνησε την Brandtech, ή You & Mr Jones, όπως ήταν αρχικά γνωστή. Αρχικά, το σχέδιο ήταν να προσθέτει το «& Mr Jones» στο τέλος κάθε επιχείρησης που αποκτούσε, για παράδειγμα, Pencil & Mr Jones. Αργότερα το σκέφτηκε καλύτερα: «Μπορεί να έχω έναν υγιή εγωισμό, αλλά... Δεν ήθελα να περιστρέφονται όλα γύρω από το όνομά μου».

Αρχικά, άντλησε 350 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτικούς κολοσσούς, συμπεριλαμβανομένης της Baillie Gifford, και στη συνέχεια η εταιρεία, η οποία, σύμφωνα με τον Τζόουνς, είναι κερδοφόρα από το δεύτερο έτος λειτουργίας της, άντλησε άλλα 200 εκατομμύρια δολάρια το 2019 και 115 εκατομμύρια δολάρια πέρυσι, δίνοντάς της μια ιδιωτική αγοραία αποτίμηση ύψους 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing