avatar

Εμείς οι Έλληνες
Λάμπρος Καλαρρύτης

Oι θεωρίες συνωμοσίας διαδίδονται στις σχολικές αίθουσες

Οι δάσκαλοι ανησυχούν

Τα παιδιά κινδυνεύουν να πέσουν σε διαδικτυακές καταπακτές - Τα πιο επιρρεπή άτομα στις θεωρίες συνωμοσίας είναι τα κορίτσια, τα μικρότερα αδέλφια, τα παιδιά από φτωχότερες οικογένειες και εκείνα που αισθάνονται περιθωριοποιημένα

mathites-social

Σύμφωνα με έρευνα, οι νέοι είναι πιθανότερο να βασίζονται περισσότερο στους φορείς επιρροής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης παρά στην κυβέρνηση, ενώ οι θεωρίες συνωμοσίας διαδίδονται ευρέως στις σχολικές αίθουσες.

Στο συμπέρασμα της μεγαλύτερης μελέτης του είδους της σε αγγλικά σχολεία συμπεραίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται επειγόντως υποστήριξη επειδή δεν έχουν την απαιτούμενη εμπειρία και κατάρτιση για να αντιμετωπίσουν την παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο.

Πολλά παιδιά δεν θεωρούν κακό να διαδίδουν θεωρίες συνωμοσίας, όπως επίσης διαπιστώθηκε, ακόμη και αν δεν τις πιστεύουν.

Οι πληροφορίες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το TikTok, επηρεάζουν τις απόψεις των νέων για τον κόσμο, σύμφωνα με την έκθεση, με τους ενήλικες και τα παιδιά να ζουν σε «κέντρα πληροφοριών» και να λαμβάνουν τις ειδήσεις τους από πολύ διαφορετικές πηγές.

Η έκθεση, η οποία θα δημοσιευθεί τη Δευτέρα, συντάχθηκε από την Επιτροπή για την αντιμετώπιση των διαδικτυακών συνωμοσιών στα σχολεία. Η έκθεση ανέλυσε τις υπάρχουσες έρευνες και διεξήγαγε τις δικές της αντιπροσωπευτικές έρευνες σε εθνικό επίπεδο σε σχεδόν 500 εκπαιδευτικούς, 2.000 γονείς και 2.300 νέους, καθώς και ομάδες εστίασης και συνεδρίες με εμπειρογνώμονες.

Τα παιδιά κινδυνεύουν να πέσουν σε διαδικτυακές καταπακτές, αναφέρει η έκθεση. Τα πιο επιρρεπή άτομα στις θεωρίες συνωμοσίας ήταν τα κορίτσια, τα μικρότερα αδέλφια, τα παιδιά από φτωχότερες οικογένειες και εκείνα που αισθάνονται περιθωριοποιημένα στην κοινωνία.

Οι δάσκαλοι ανησυχούν για την ικανότητα των μαθητών τους να διακρίνουν την πραγματικότητα από τη φαντασία, αλλά λένε ότι ορισμένοι αναφέρουν θεωρίες συνωμοσίας για να δοκιμάσουν μία κατάσταση ή για να προκαλέσουν.

Το 65% των μαθητών ηλικίας 11 έως 18 ετών δεν θεωρεί κακό να διαδοθεί η θεωρία ότι οι άνθρωποι δεν προσγειώθηκαν ποτέ στο φεγγάρι, και το 35% πιστεύει το ίδιο για να πει στον κόσμο ότι μια μικρή και μυστικοπαθής ομάδα διευθύνει πολλούς παγκόσμιους θεσμούς. Το 35% είναι στην ευχάριστη θέση να πει στον κόσμο ότι οι νέοι άνδρες αποκλείονται σκόπιμα από την κοινωνία και το 25% θα έλεγε ότι γίνονται σκόπιμες προσπάθειες αντικατάστασης των γηγενών με μετανάστες.

Μια από τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών είναι πώς οι θεωρίες συνωμοσίας επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές αντιμετωπίζουν τους άλλους. Ορισμένοι καταλήγουν σε ανησυχητικά συμπεράσματα σχετικά με την αξία της ακαδημαϊκής έρευνας, δήλωσαν στη μελέτη.

Η έκθεση ανέφερε αποσπάσματα από τον μισογύνη επηρεαστή Άντριου Τέιτ που εμφανίζονταν σε σχολικές εργασίες, υποδεικνύοντας ότι οι μαθητές τον αντιμετώπιζαν ως μια ακόμη πηγή πληροφοριών, συχνά χωρίς κακή πρόθεση ή πλήρη κατανόηση του περιεχομένου.

Άλλοι δεν διαπίστωσαν καμία διαφορά μεταξύ των γεγονότων στη Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων γύρω από τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ - επειδή «όλα ήρθαν μέσω μιας ψηφιακής ροής». Διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά εμπιστεύονται τους γονείς τους περισσότερο από τους δημόσιους φορείς, αν και η εμπιστοσύνη αυτή μειώνεται με την ηλικία.

Μεταξύ των παιδιών ηλικίας 11 έως 18 ετών, το 35% δήλωσε ότι δεν εμπιστεύεται καθόλου την κυβέρνηση, σε σύγκριση με το 29% που δεν εμπιστεύεται τους φορείς επιρροής. Το 36% δήλωσε ότι άλλαξε γνώμη για μια είδηση εξαιτίας κάποιου δημοσιεύματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η απαίτηση να είναι οι εκπαιδευτικοί πολιτικά ουδέτεροι φάνηκε να έρχεται σε σύγκρουση με την επιθυμία να αντιμετωπιστούν ορισμένες θεωρίες συνωμοσίας. Η πιο σημαντική προσέγγιση ήταν να ενθαρρυνθούν οι μαθητές να σκέφτονται κριτικά για τις πηγές και τα αποδεικτικά στοιχεία.

Η απουσία σαφούς καθοδήγησης οδήγησε σε αυξημένο φόρτο εργασίας για το προσωπικό και σε έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το ποιες προσεγγίσεις και τεχνικές λειτουργούν, σύμφωνα με τη μελέτη.

Η έρευνα διεξήχθη από την Public First, μια εταιρεία συμβούλων πολιτικής και έρευνας, και χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Pears, ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα που επικεντρώνεται στην κοινωνική δικαιοσύνη. Πρόεδρος της επιτροπής ήταν ο Σερ Χαμίντ Πατέλ, επικεφαλής της Star Academies, η οποία διαχειρίζεται 36 σχολεία.

Η Έιμι Μπρέιερ, συν-συγγραφέας της έκθεσης, δήλωσε: «Η εκπαίδευση έχει αλλάξει και οι νέοι ζουν και μαθαίνουν σε έναν διαδικτυακό κόσμο. Τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί έχουν αφεθεί μόνοι τους να πολεμήσουν ένα παλιρροϊκό κύμα παραπληροφόρησης».

Η ίδια δήλωσε ότι το θέμα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί στα δημοτικά σχολεία, επειδή τα μικρότερα παιδιά έχουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους ενήλικες και τα περισσότερα παίρνουν τηλέφωνα μέχρι την ηλικία των 11 ετών.

Η έκθεση αναφέρει ότι απαιτείται ηγεσία από την κυβέρνηση, το Ofsted, τα ιδρύματα ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και τις τοπικές αρχές.

Φυσικά, ζητήθηκε σχόλιο από το Υπουργείο Παιδείας.

ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing