Γερμανία: Η γενιά του ΤikΤok αντιτίθεται στο σύστημα
Τι δείχνουν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις
Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για τις γερμανικές εκλογές

Με το τσιγάρο στο ένα χέρι και τον καφέ στο άλλο, ο Μαξ Πρόμπιους στέκεται έξω από τη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου του Τίμπινγκεν, κάνοντας ένα διάλειμμα από το διάβασμα. Ο φοιτητής δασολογίας ξέρει ότι ενδιαφέρεται για την κλιματική αλλαγή και την κατάσταση της οικονομίας, αλλά όταν πρέπει να αποφασίσει ποιον θα ψηφίσει στις εκλογές την επόμενη Κυριακή, δεν είναι τόσο σίγουρος.
«Αυτήν τη στιγμή είμαι διχασμένος μεταξύ των Πρασίνων και της Αριστεράς», δήλωσε ο Πρόμπιους, 23 ετών. «Θα ήθελα να ψηφίσω την Αριστερά, αλλά μόνο αν είμαι σίγουρος ότι θα υπερβεί το όριο του 5%, ώστε να είναι εγγυημένο ότι η ψήφος μου θα μετρήσει και η κατανομή των ψήφων δεν θα καταλήξει υπέρ του AfD».
Παρότι πριν από τέσσερα χρόνια οι νέοι κάτω των 30 ετών ψήφισαν με συντριπτική πλειοψηφία το Κόμμα των Πρασίνων και το φιλελεύθερο Ελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα (FDP), οι πολιτικές απόψεις των νέων εμφανίζονται πολύ πιο κατακερματισμένες και συγκεχυμένες αυτήν τη φορά, ενώ καθοδηγούνται όλο και περισσότερο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Υπολογίζεται ότι το 45% των ψηφοφόρων ηλικίας 18 έως 29 ετών θα χρησιμοποιούσε τον όρο «αβεβαιότητα» για να περιγράψει με ακρίβεια τη συναισθηματική του κατάσταση, σύμφωνα με μια έρευνα του ινστιτούτου δημοσκοπήσεων Civey, με το 37% να χρησιμοποιεί τη λέξη «θυμός» και το 31% τη λέξη «αδυναμία». Μόνο το 20% ταυτίστηκε με τον όρο «εμπιστοσύνη».
Η Γιανίνα Μίτζε, συνιδρύτρια του Civey, πιστεύει ότι το ολοένα και πιο «θολό όραμα των νέων για το μέλλον» είναι αποτέλεσμα της συσσώρευσης παγκόσμιων και εγχώριων κρίσεων, συμπεριλαμβανομένων των φόβων για την οικονομική ευημερία και τον πόλεμο στην Ευρώπη.
«Οι νέοι δεν είναι απαραίτητα ούτε πιο αισιόδοξοι ούτε πιο απαισιόδοξοι από άλλες γενιές, αλλά είναι πιο ανασφαλείς. Έχουν βιώσει τις ποικίλες κρίσεις των τελευταίων ετών πιο έντονα, επειδή προέκυψαν σε μια πολύ πιο ευαίσθητη φάση της ζωής τους», δήλωσε.
Αντί για ζητήματα κλιματικής αλλαγής και κοινωνικής δικαιοσύνης, οι νέοι ανησυχούν πλέον όλο και περισσότερο για την εθνική ασφάλεια, τη μετανάστευση, τις συντάξεις και την οικονομική απόδοση, πρόσθεσε η Μίτζε.
Για να βρουν απαντήσεις, οι νέοι ψηφοφόροι στρέφονται όλο και περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το 63% των νέων 18 έως 30 ετών να δηλώνουν ότι τα χρησιμοποιούν για να ενημερωθούν σχετικά με τα πολιτικά ζητήματα γύρω από τις επερχόμενες εκλογές, ανέφερε το Civey.
Εδώ κυριαρχούν τα περιθωριακά κόμματα, όπως το AfD και η Αριστερά. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Πότσνταμ διαπίστωσε πέρυσι ότι περισσότερα από τα δύο τρίτα των πολιτικών βίντεο που εμφανίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των νέων σχετίζονταν με το AfD, υπό την ηγεσία της Άλις Βάιντελ.
Κατά την τελευταία δεκαετία το ακροδεξιό κόμμα, το οποίο έχει 6,72 εκατομμύρια ακόλουθους στους επίσημους λογαριασμούς του σε διάφορες πλατφόρμες, έχει αναπτύξει ένα οικοσύστημα ειδικών λογαριασμών «οπαδών» και «επεξεργασίας» που διαδίδουν ευρέως περιεχόμενο υπέρ του AfD.
Η τοποθέτησή του ως αντικαθεστωτικού κόμματος έχει κάνει το AfD ιδιαίτερα ελκυστικό για τους νέους ψηφοφόρους, σύμφωνα με τον Ρίντιγκερ Μάας, ιδρυτή του Ινστιτούτου Έρευνας Γενεών.
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, το 17% των Γερμανών ηλικίας 18 έως 29 ετών θα ψηφίσει το AfD αυτήν την εβδομάδα, γεγονός που το καθιστά το τρίτο ισχυρότερο κόμμα μετά τους Πράσινους και την Αριστερά, που συγκεντρώνουν και τα δύο 19%.
Ο Μάας δήλωσε: «Το 27% των νέων απορρίπτει την ιδέα της πολιτικής δεξιάς και αριστεράς. Δεν είναι επίκαιρη, δεν μπορούν να κάνουν πολλά με αυτόν τον χαρακτηρισμό. Αντίθετα, η λογική τους είναι υπέρ ή κατά του συστήματος. Το AfD είναι ένα κόμμα «ενάντια στο σύστημα», το οποίο οι νέοι θεωρούν πιο προοδευτικό και σύγχρονο και όπου αισθάνονται ότι ακούγεται η φωνή τους. Πιστεύουν ότι το AfD φέρνει νέες ιδέες, νέες αντιλήψεις και δεν επαναλαμβάνει ξανά τα ίδια».
Παρότι ο Τζ. Ντ. Βανς, Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, κατά τη Διάσκεψη του Μονάχου για την Ασφάλεια την Παρασκευή υποστήριξε ότι η ελευθερία του λόγου βρίσκεται σε «οπισθοχώρηση» στην Ευρώπη, οι νέοι ψηφοφόροι στη Γερμανία δεν φοβούνται τόσο να εκφράσουν τις απόψεις τους, αλλά ότι δεν θα ακουστούν.
Η αντίληψη ότι τα κυρίαρχα κόμματα δεν τους ακούν είναι αυτό που τους ωθεί προς τα περιθωριακά κόμματα, σύμφωνα με τον Μάας. Ανέφερε ότι οι ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του κυβερνώντος συνασπισμού «φωτεινών σηματοδοτών», δηλαδή του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD), των Πρασίνων και του FDP, έχουν επιδεινώσει το πρόβλημα.
«Δεν υποστηρίζουν πλήρως το AfD, αλλά αυτήν τη στιγμή είναι το μοναδικό κόμμα που παρέχει μια εναλλακτική λύση στο κυρίαρχο ρεύμα κατά τη γνώμη τους», τόνισε. «Αυτό που υποτιμούν σε μεγάλο βαθμό είναι οι συνέπειες της συμμετοχής του AfD στη διακυβέρνηση».
«Νομίζουν ότι θα ψηφίσουν το AfD φέτος και στη συνέχεια, όταν όλα θα έχουν διευθετηθεί, θα μπορούν να ψηφίσουν κάποιον άλλο. Δυστυχώς, όπως βλέπουμε σήμερα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν λειτουργούν έτσι τα πράγματα».
Ο Μάρτιν Φουκς, πολιτικός σύμβουλος, επισήμανε ότι ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έγινε ιδιαίτερα αισθητός σε αυτές τις εκλογές. Ορισμένα από τα μικρότερα κόμματα είχαν δαπανήσει σχεδόν το ήμισυ του προϋπολογισμού τους για εκστρατείες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως ανέφερε.
Ένα παράδειγμα είναι η απροσδόκητη επιστροφή του κόμματος της Αριστεράς, το οποίο επανήλθε στο προσκήνιο όταν κυκλοφόρησε ένα βίντεο με την ηγέτη του, Χάιντι Ράιχινεκ, να επιτίθεται στον Φρίντριχ Μερτς, τον πιθανό επόμενο καγκελάριο και ηγέτη της κεντροδεξιάς Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης (CDU), επειδή προσπάθησε να περάσει ένα αυστηρό νομοσχέδιο για τη μετανάστευση.
Ο Φουκς δήλωσε: «Η Χάιντι Ράιχινεκ είναι η τέλεια πολιτικός του TikTok. Ξέρει πώς να το χρησιμοποιεί, ξέρει πώς να ψυχαγωγεί μεταδίδοντας παράλληλα πολιτικό περιεχόμενο με αντικειμενικό τρόπο, γι' αυτό το πιο επιτυχημένο κόμμα του TikTok σήμερα είναι η Αριστερά όσον αφορά την αύξηση των like, των αλληλεπιδράσεων και των ακόλουθων. Έχουν πολύ μεγάλη ψηφιακή δυναμική αυτήν τη στιγμή, και ο [καγκελάριος του SPD] Όλαφ Σολτς και ο Μερτς έχουν μείνει πολύ πίσω».
Έκτοτε, το κόμμα της Αριστεράς σημείωσε άνοδο στις δημοσκοπήσεις, αλλά ο Φουκς προειδοποίησε ότι η δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι ακατανίκητη, επισημαίνοντας ότι οι νέοι άνθρωποι διεξάγουν ολοένα και περισσότερες πολιτικές συζητήσεις σε κλειστά φόρουμ. «Δεν θα κερδίσεις τις εκλογές με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», είπε, «αλλά με αρνητική ή καθόλου παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα χάσεις κάθε εκλογική αναμέτρηση».
Σε μια καφετέρια κοντά στο μεσαιωνικό κέντρο της πόλης Τίμπινγκεν, η Μελτέμ Σέκερ, 24 ετών, φοιτήτρια πολιτικών επιστημών, εξήγησε ότι η έλλειψη ξεκάθαρων λύσεων σε θέματα όπως η μετανάστευση και η οικονομία καθιστά δύσκολη την απόφαση για το ποιον θα ψηφίσει φέτος.
«Αυτό που με ανησυχεί περισσότερο είναι η οικονομία», τόνισε. « Φοβάμαι τι θα συμβεί εδώ αν αυξηθεί η φτώχεια, η ανεργία και τα δεξιά λαϊκιστικά κόμματα παίρουν όλο και περισσότερες ψήφους εξαιτίας αυτού. Φοβάμαι επίσης ότι αυτό θα μπορούσε να βλάψει τη δημοκρατία μας αν συνεχιστεί η τρέχουσα κοινωνική ύφεση και τα αντιδημοκρατικά κόμματα αποκτήσουν μεγαλύτερη δύναμη».
Η Σέκερ, η οποία έχει επίσης ένα κανάλι στο TikTok όπου δημοσιεύει πολιτικό περιεχόμενο, πρόσθεσε: «Το δεύτερο πιο σημαντικό πράγμα για μένα είναι η μεταναστευτική πολιτική. Δεν θα έλεγα καν αν είμαι υπέρ ή κατά της μετανάστευσης, αλλά μάλλον ότι είμαι υπέρ της ομαλής και περιορισμένης μετανάστευσης. Πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερο για όλες τις πλευρές αν σταματούσαμε να προσπαθούμε να σώσουμε ολόκληρο τον κόσμο και αντ' αυτού δεχόμασταν λιγότερους ανθρώπους και υποστηρίζαμε περισσότερο την ενσωμάτωσή τους. Είναι θέμα ασφάλειας».
Πριν από τέσσερα χρόνια ψήφιζε το SPD, αλλά τώρα αυτοχαρακτηρίζεται ως «κεντροδεξιά» και ελπίζει για μια κυβέρνηση υπό την ηγεσία του CDU. Ωστόσο, όπως πολλοί από τους οπαδούς της στο TikTok, ορισμένοι από τους οποίους τη ρώτησαν ευθέως ποιον να ψηφίσουν, η Σέκερ είναι ακόμη αναποφάσιστη.
«Είναι ευθύνη των δημοκρατικών κομμάτων να διασφαλίσουν ότι το AfD δεν είναι η μόνη επιλογή για όσους επιυυμούν αυστηρότερες μεταναστευτικές πολιτικές», δήλωσε. «Αν το αφήσεις στα χέρια του AfD, δεν μπορείς να θυμώσεις όταν οι άνθρωποι τους ψηφίσουν. Εγώ δεν θα το κάνω, ξέρω καλύτερα, αλλά δεν σπουδάζουν όλοι πολιτική».
ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing
«Αυτήν τη στιγμή είμαι διχασμένος μεταξύ των Πρασίνων και της Αριστεράς», δήλωσε ο Πρόμπιους, 23 ετών. «Θα ήθελα να ψηφίσω την Αριστερά, αλλά μόνο αν είμαι σίγουρος ότι θα υπερβεί το όριο του 5%, ώστε να είναι εγγυημένο ότι η ψήφος μου θα μετρήσει και η κατανομή των ψήφων δεν θα καταλήξει υπέρ του AfD».
Παρότι πριν από τέσσερα χρόνια οι νέοι κάτω των 30 ετών ψήφισαν με συντριπτική πλειοψηφία το Κόμμα των Πρασίνων και το φιλελεύθερο Ελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα (FDP), οι πολιτικές απόψεις των νέων εμφανίζονται πολύ πιο κατακερματισμένες και συγκεχυμένες αυτήν τη φορά, ενώ καθοδηγούνται όλο και περισσότερο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Υπολογίζεται ότι το 45% των ψηφοφόρων ηλικίας 18 έως 29 ετών θα χρησιμοποιούσε τον όρο «αβεβαιότητα» για να περιγράψει με ακρίβεια τη συναισθηματική του κατάσταση, σύμφωνα με μια έρευνα του ινστιτούτου δημοσκοπήσεων Civey, με το 37% να χρησιμοποιεί τη λέξη «θυμός» και το 31% τη λέξη «αδυναμία». Μόνο το 20% ταυτίστηκε με τον όρο «εμπιστοσύνη».
Η Γιανίνα Μίτζε, συνιδρύτρια του Civey, πιστεύει ότι το ολοένα και πιο «θολό όραμα των νέων για το μέλλον» είναι αποτέλεσμα της συσσώρευσης παγκόσμιων και εγχώριων κρίσεων, συμπεριλαμβανομένων των φόβων για την οικονομική ευημερία και τον πόλεμο στην Ευρώπη.
«Οι νέοι δεν είναι απαραίτητα ούτε πιο αισιόδοξοι ούτε πιο απαισιόδοξοι από άλλες γενιές, αλλά είναι πιο ανασφαλείς. Έχουν βιώσει τις ποικίλες κρίσεις των τελευταίων ετών πιο έντονα, επειδή προέκυψαν σε μια πολύ πιο ευαίσθητη φάση της ζωής τους», δήλωσε.
Αντί για ζητήματα κλιματικής αλλαγής και κοινωνικής δικαιοσύνης, οι νέοι ανησυχούν πλέον όλο και περισσότερο για την εθνική ασφάλεια, τη μετανάστευση, τις συντάξεις και την οικονομική απόδοση, πρόσθεσε η Μίτζε.
Για να βρουν απαντήσεις, οι νέοι ψηφοφόροι στρέφονται όλο και περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το 63% των νέων 18 έως 30 ετών να δηλώνουν ότι τα χρησιμοποιούν για να ενημερωθούν σχετικά με τα πολιτικά ζητήματα γύρω από τις επερχόμενες εκλογές, ανέφερε το Civey.
Εδώ κυριαρχούν τα περιθωριακά κόμματα, όπως το AfD και η Αριστερά. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Πότσνταμ διαπίστωσε πέρυσι ότι περισσότερα από τα δύο τρίτα των πολιτικών βίντεο που εμφανίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των νέων σχετίζονταν με το AfD, υπό την ηγεσία της Άλις Βάιντελ.
Κατά την τελευταία δεκαετία το ακροδεξιό κόμμα, το οποίο έχει 6,72 εκατομμύρια ακόλουθους στους επίσημους λογαριασμούς του σε διάφορες πλατφόρμες, έχει αναπτύξει ένα οικοσύστημα ειδικών λογαριασμών «οπαδών» και «επεξεργασίας» που διαδίδουν ευρέως περιεχόμενο υπέρ του AfD.
Η τοποθέτησή του ως αντικαθεστωτικού κόμματος έχει κάνει το AfD ιδιαίτερα ελκυστικό για τους νέους ψηφοφόρους, σύμφωνα με τον Ρίντιγκερ Μάας, ιδρυτή του Ινστιτούτου Έρευνας Γενεών.
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, το 17% των Γερμανών ηλικίας 18 έως 29 ετών θα ψηφίσει το AfD αυτήν την εβδομάδα, γεγονός που το καθιστά το τρίτο ισχυρότερο κόμμα μετά τους Πράσινους και την Αριστερά, που συγκεντρώνουν και τα δύο 19%.
Ο Μάας δήλωσε: «Το 27% των νέων απορρίπτει την ιδέα της πολιτικής δεξιάς και αριστεράς. Δεν είναι επίκαιρη, δεν μπορούν να κάνουν πολλά με αυτόν τον χαρακτηρισμό. Αντίθετα, η λογική τους είναι υπέρ ή κατά του συστήματος. Το AfD είναι ένα κόμμα «ενάντια στο σύστημα», το οποίο οι νέοι θεωρούν πιο προοδευτικό και σύγχρονο και όπου αισθάνονται ότι ακούγεται η φωνή τους. Πιστεύουν ότι το AfD φέρνει νέες ιδέες, νέες αντιλήψεις και δεν επαναλαμβάνει ξανά τα ίδια».
Παρότι ο Τζ. Ντ. Βανς, Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, κατά τη Διάσκεψη του Μονάχου για την Ασφάλεια την Παρασκευή υποστήριξε ότι η ελευθερία του λόγου βρίσκεται σε «οπισθοχώρηση» στην Ευρώπη, οι νέοι ψηφοφόροι στη Γερμανία δεν φοβούνται τόσο να εκφράσουν τις απόψεις τους, αλλά ότι δεν θα ακουστούν.
Η αντίληψη ότι τα κυρίαρχα κόμματα δεν τους ακούν είναι αυτό που τους ωθεί προς τα περιθωριακά κόμματα, σύμφωνα με τον Μάας. Ανέφερε ότι οι ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του κυβερνώντος συνασπισμού «φωτεινών σηματοδοτών», δηλαδή του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD), των Πρασίνων και του FDP, έχουν επιδεινώσει το πρόβλημα.
«Δεν υποστηρίζουν πλήρως το AfD, αλλά αυτήν τη στιγμή είναι το μοναδικό κόμμα που παρέχει μια εναλλακτική λύση στο κυρίαρχο ρεύμα κατά τη γνώμη τους», τόνισε. «Αυτό που υποτιμούν σε μεγάλο βαθμό είναι οι συνέπειες της συμμετοχής του AfD στη διακυβέρνηση».
«Νομίζουν ότι θα ψηφίσουν το AfD φέτος και στη συνέχεια, όταν όλα θα έχουν διευθετηθεί, θα μπορούν να ψηφίσουν κάποιον άλλο. Δυστυχώς, όπως βλέπουμε σήμερα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν λειτουργούν έτσι τα πράγματα».
Ο Μάρτιν Φουκς, πολιτικός σύμβουλος, επισήμανε ότι ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έγινε ιδιαίτερα αισθητός σε αυτές τις εκλογές. Ορισμένα από τα μικρότερα κόμματα είχαν δαπανήσει σχεδόν το ήμισυ του προϋπολογισμού τους για εκστρατείες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως ανέφερε.
Ένα παράδειγμα είναι η απροσδόκητη επιστροφή του κόμματος της Αριστεράς, το οποίο επανήλθε στο προσκήνιο όταν κυκλοφόρησε ένα βίντεο με την ηγέτη του, Χάιντι Ράιχινεκ, να επιτίθεται στον Φρίντριχ Μερτς, τον πιθανό επόμενο καγκελάριο και ηγέτη της κεντροδεξιάς Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης (CDU), επειδή προσπάθησε να περάσει ένα αυστηρό νομοσχέδιο για τη μετανάστευση.
Ο Φουκς δήλωσε: «Η Χάιντι Ράιχινεκ είναι η τέλεια πολιτικός του TikTok. Ξέρει πώς να το χρησιμοποιεί, ξέρει πώς να ψυχαγωγεί μεταδίδοντας παράλληλα πολιτικό περιεχόμενο με αντικειμενικό τρόπο, γι' αυτό το πιο επιτυχημένο κόμμα του TikTok σήμερα είναι η Αριστερά όσον αφορά την αύξηση των like, των αλληλεπιδράσεων και των ακόλουθων. Έχουν πολύ μεγάλη ψηφιακή δυναμική αυτήν τη στιγμή, και ο [καγκελάριος του SPD] Όλαφ Σολτς και ο Μερτς έχουν μείνει πολύ πίσω».
Έκτοτε, το κόμμα της Αριστεράς σημείωσε άνοδο στις δημοσκοπήσεις, αλλά ο Φουκς προειδοποίησε ότι η δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι ακατανίκητη, επισημαίνοντας ότι οι νέοι άνθρωποι διεξάγουν ολοένα και περισσότερες πολιτικές συζητήσεις σε κλειστά φόρουμ. «Δεν θα κερδίσεις τις εκλογές με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», είπε, «αλλά με αρνητική ή καθόλου παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα χάσεις κάθε εκλογική αναμέτρηση».
Σε μια καφετέρια κοντά στο μεσαιωνικό κέντρο της πόλης Τίμπινγκεν, η Μελτέμ Σέκερ, 24 ετών, φοιτήτρια πολιτικών επιστημών, εξήγησε ότι η έλλειψη ξεκάθαρων λύσεων σε θέματα όπως η μετανάστευση και η οικονομία καθιστά δύσκολη την απόφαση για το ποιον θα ψηφίσει φέτος.
«Αυτό που με ανησυχεί περισσότερο είναι η οικονομία», τόνισε. « Φοβάμαι τι θα συμβεί εδώ αν αυξηθεί η φτώχεια, η ανεργία και τα δεξιά λαϊκιστικά κόμματα παίρουν όλο και περισσότερες ψήφους εξαιτίας αυτού. Φοβάμαι επίσης ότι αυτό θα μπορούσε να βλάψει τη δημοκρατία μας αν συνεχιστεί η τρέχουσα κοινωνική ύφεση και τα αντιδημοκρατικά κόμματα αποκτήσουν μεγαλύτερη δύναμη».
Η Σέκερ, η οποία έχει επίσης ένα κανάλι στο TikTok όπου δημοσιεύει πολιτικό περιεχόμενο, πρόσθεσε: «Το δεύτερο πιο σημαντικό πράγμα για μένα είναι η μεταναστευτική πολιτική. Δεν θα έλεγα καν αν είμαι υπέρ ή κατά της μετανάστευσης, αλλά μάλλον ότι είμαι υπέρ της ομαλής και περιορισμένης μετανάστευσης. Πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερο για όλες τις πλευρές αν σταματούσαμε να προσπαθούμε να σώσουμε ολόκληρο τον κόσμο και αντ' αυτού δεχόμασταν λιγότερους ανθρώπους και υποστηρίζαμε περισσότερο την ενσωμάτωσή τους. Είναι θέμα ασφάλειας».
Πριν από τέσσερα χρόνια ψήφιζε το SPD, αλλά τώρα αυτοχαρακτηρίζεται ως «κεντροδεξιά» και ελπίζει για μια κυβέρνηση υπό την ηγεσία του CDU. Ωστόσο, όπως πολλοί από τους οπαδούς της στο TikTok, ορισμένοι από τους οποίους τη ρώτησαν ευθέως ποιον να ψηφίσουν, η Σέκερ είναι ακόμη αναποφάσιστη.
«Είναι ευθύνη των δημοκρατικών κομμάτων να διασφαλίσουν ότι το AfD δεν είναι η μόνη επιλογή για όσους επιυυμούν αυστηρότερες μεταναστευτικές πολιτικές», δήλωσε. «Αν το αφήσεις στα χέρια του AfD, δεν μπορείς να θυμώσεις όταν οι άνθρωποι τους ψηφίσουν. Εγώ δεν θα το κάνω, ξέρω καλύτερα, αλλά δεν σπουδάζουν όλοι πολιτική».
ΠΗΓΗ: Times Media Ltd / News Licensing