ΕΚΑΒ: Πλήγμα η έλλειψη προσωπικού - Πότε έγινε η τελευταία μόνιμη πρόσληψη
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών προσελήφθησαν 650 άτομα επικουρικό προσωπικό, ενισχύοντας τη «δύναμη» του ΕΚΑΒ
Οι χρόνοι αναμονής για ασθενοφόρο και η επάρκεια του προσωπικού για την κάλυψη όλης της χώρας στην επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα έχουν έρθει για ακόμα μία φορά στο προσκήνιο, με αφορμή δύο θανάτους. Τα τραγικά περιστατικά που αφορούν σε μια 63χρονη στην Κω και μια 18χρονη έγκυο στη Νέα Μάκρη συνέβησαν με διαφορά λίγων 24ώρων και προκάλεσαν την άμεση κινητοποίηση του Υπουργείου Υγείας που διερευνά τις συνθήκες μεταφοράς ασθενών. «Οι ευθύνες θα αποδοθούν μετά την ολοκλήρωση της σχετικής έρευνας», αναφέρουν κύκλοι της Αριστοτέλους.
Ελλείψεις
Η έλλειψη προσωπικού για την κίνηση των ασθενοφόρων είναι μια πραγματικότητα εδώ και χρόνια. Από το 2016, άλλωστε, γίνονται αιτήματα για μόνιμες προσλήψεις. Εκείνη τη χρονιά έγινε η τελευταία πρόσληψη μόνιμου προσωπικού.
Μέσα στην πανδημία και για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών προσελήφθησαν 650 άτομα επικουρικό προσωπικό, ενισχύοντας τη «δύναμη» του ΕΚΑΒ. Οι συμβάσεις τους, ωστόσο, λήγουν στις 31 Δεκεμβρίου 2023, μαζί με τις συμβάσεις άλλων επικουρικών εργαζομένων στην Υγεία. Όπως προκύπτει από πληροφορίες, το προσωπικό πληρωμάτων ασθενοφόρων είναι πανελλαδικά 4.000 άτομα. Από το 2016 έχουν συνταξιοδοτηθεί περίπου 450 άτομα και αναμένονται ακόμα 50-60 συνταξιοδοτήσεις έως το τέλος του 2023.
Τα 500 άτομα προσωπικό, επομένως, είναι ένας κρίσιμος αριθμός ώστε να μπορέσει το ΕΚΑΒ να μειώσει τους χρόνους των διακομιδών. Δεν είναι τυχαίο ότι 67 περιοχές της Ελλάδας καλύπτονται με ένα ασθενοφόρο. Αρκετές εξ αυτών, ειδικά δημοφιλείς καλοκαιρινοί προορισμοί, όπως τα νησιά, τους καλοκαιρινούς μήνες δεν θα μπορούσαν να έχουν 24ωρη κάλυψη εάν δεν μετακινούνταν πληρώματα από την ηπειρωτική Ελλάδα, όπως γίνεται πλέον.
Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι μετακινούνται 100-150 άτομα προσωπικό πληρωμάτων του ΕΚΑΒ κάθε καλοκαιρινό μήνα προς τα νησιά. Τα παραδείγματα των ελλείψεων στα νησιά είναι πολλά. Ενδεικτικά, στη Μύκονο υπηρετούν μόλις δύο άτομα προσωπικό. Στην Τήνο είναι τέσσερα άτομα μόνιμο προσωπικό, στην Κάλυμνο και την Κάρπαθο από δύο άτομα προσωπικό. Νάξος, Σαντορίνη, Σύρος, Ίος, Πάρος, Κύθηρα είναι νησιά με μόλις ένα ασθενοφόρο. Ένα ασθενοφόρο κινείται και σε μεγαλύτερα νησιά, όπως η Κως, όπου έχασε τη ζωή της η άτυχη 63χρονη γυναίκα ενώ διακομιζόταν με… καρότσα αγροτικού οχήματος προς το νοσοκομείο. Το μοναδικό ασθενοφόρο του νησιού εξυπηρετούσε άλλο περιστατικό.
Και στην Αττική
Καθυστερήσεις προκύπτουν και στην Αττική. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ), Μιχάλη Γιαννάκο, στο Λεκανοπέδιο επιχειρούν περίπου 40 ασθενοφόρα πρωί και απόγευμα και 25-28 ασθενοφόρα τη νύχτα «λόγω έλλειψης προσωπικού και διαθεσιμότητας οχημάτων».
Ο κ. Γιαννάκος υποστηρίζει ότι χρειάζονται τουλάχιστον τα διπλάσια για να υπάρχει άμεση ανταπόκριση σε όλα τα περιστατικά. «Όταν βρίσκεται τόση μικρή δύναμη διαθέσιμη στον δρόμο, δεν μας εκπλήσσουν οι πολύωρες καθυστερήσεις που φτάνουν ακόμη και τις 4-5 ώρες σε μη επείγοντα περιστατικά. Πολλές φορές, όμως, ένα περιστατικό αν και δεν δίνεται ως επείγον-υψηλής προτεραιότητας από τον καλούντα, η κατάστασή του επιβαρύνεται με την πάροδο της ώρας και χρήζει άμεσης αντιμετώπισης στο σημείο και διακομιδής σε νοσοκομείο, κάτι που συνέβη στην έγκυο από τη Νέα Μάκρη», σημειώνει.
Το καλοκαίρι οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό ασθενοφόρων και υγειονομικών δομών, δηλαδή νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας, στη νησιωτική Ελλάδα οδηγούν σε περισσότερες αεροδιακομιδές. Σύμφωνα με το ygeiamou.gr, το 2022 πραγματοποιήθηκαν 1.083 αποστολές αεροδιακομιδών και διακομίστηκαν 1.413 ασθενείς. Η κατανομή ανά μήνα δείχνει τον καλοκαιρινό… συνωστισμό. Για το 2022, οι περισσότερες αποστολές έγιναν τον Ιούλιο (147), ακολούθησε ο Αύγουστος (123) και μετά ο Ιούνιος (105).