Φως στα άγνωστα μέχρι στιγμής αίτια της εμφάνισης -κατά κύριο λόγο στα παιδιάτου διαβήτη τύπου 1 προσπαθεί να ρίξει μια νέα μελέτη με επικεφαλής ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Σύμφωνα με την έρευνά τους, που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «The Journal of Clinical Investigation», πρωτεΐνες από βακτήρια έχουν τη δυνατότητα να στρέψουν το ανοσοποιητικό σύστημα ενός ανθρώπου ενάντια στα κύτταρα του οργανισμού που παράγουν ινσουλίνη, οδηγώντας έτσι στην εμφάνιση του νεανικού ινσουλινοεξαρτώμενου διαβήτη.

«Ο διαβήτης τύπου 1 είναι μια αυτοάνοση ασθένεια, που τα κύτταρα τα οποία παράγουν ινσουλίνη δέχονται επίθεση από το ίδιο το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενούς», εξήγησε ο επικεφαλής συγγραφέας Άντριου Σούελ, ανοσολόγος στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ. Σε προηγούμενες μελέτες, η απώλεια των ιστών που παράγουν ινσουλίνη είχε συνδεθεί με τα «Τ» κύτταρα που σκοτώνουν μεταξύ άλλων καρκινικά κύτταρα ή κύτταρα που έχουν μολυνθεί από παθογόνο. Ωστόσο, τα φονικά «Τ» κύτταρα φαίνεται να ευθύνονται για την εμφάνιση του διαβήτη τύπου 1, καθώς εξολοθρεύουν και τα β-κύτταρα του παγκρέατος που παράγουν την ινσουλίνη.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν τώρα ότι τα φονικά «Τ» κύτταρα αρχίζουν να το κάνουν αυτό όταν ενεργοποιούνται από πρωτεΐνες βακτηρίων που μολύνουν τον άνθρωπο, όπως το Klebsiella oxytoca. «Αφού εντοπίσαμε πρωτεΐνες από ορισμένα μολυσματικά βακτήρια, διαπιστώσαμε ότι τα φονικά “Τ” κύτταρα μπορούν να σκοτώσουν κατά λάθος κύτταρα που παράγουν την πρωτεΐνη ινσουλίνης», δήλωσε ο Άντριου Σούελ.

«Ελπίζουμε ότι η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα “Τ” κύτταρα πυροδοτούν ασθένειες, όπως ο διαβήτης τύπου 1, θα μας επιτρέψει να διαγνώσουμε και να θεραπεύσουμε την ασθένεια πριν από την έναρξη των συμπτωμάτων», δήλωσε ο Γκάρι Ντόλτον, ανοσολόγος στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ.