Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια ανέπτυξαν προβιοτικά βακτήρια που μπορούν να «εκπαιδεύσουν» το ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου να επιτίθεται σε καρκινικά κύτταρα, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για μια νέα κατηγορία εξατομικευμένων εμβολίων κατά του καρκίνου, που θα μπορούσαν να στοχεύσουν και να καταστρέψουν τόσο τους πρωτογενείς όγκους όσο και τις μεταστάσεις. Η τεχνολογία αυτή έχει επίσης το πλεονέκτημα της πιθανής πρόληψης μελλοντικών υποτροπών της νόσου.

*Διαβάστε ακόμα: Καρκίνος παχέος εντέρου: Δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις για το self test και τον προσυμπτωματικό έλεγχο

Αναλυτικά, σε προκλινικές μελέτες που διεξήχθησαν σε ποντίκια με προχωρημένο καρκίνο του παχέος εντέρου και μελάνωμα, το νέο βακτηριακό εμβόλιο κατάφερε να ενισχύσει το ανοσοποιητικό σύστημα σε βαθμό που να καταστείλει την ανάπτυξη όγκων και σε πολλές περιπτώσεις να εξαλείψει εντελώς τον καρκίνο χωρίς να βλάψει τους υγιείς ιστούς.

Τα ευρήματα, που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Nature», δείχνουν ότι αυτή η προσέγγιση μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική από τα πεπτιδικά εμβόλια κατά του καρκίνου, τα οποία έχουν περιορισμένη επιτυχία στις κλινικές δοκιμές.

Το εμβόλιο επέδειξε αξιοσημείωτη αποτελεσματικότητα, ελέγχοντας ή και εξαλείφοντας την ανάπτυξη τόσο των πρωτογενών όσο και των μεταστατικών όγκων. Αυτά τα αποτελέσματα παρατήρησαν οι ερευνητές σε μοντέλα ποντικιών, επιτυγχάνοντας σημαντική παράταση της επιβίωσης των ζώων, σύμφωνα με τον Τζόνγκγουον Ιμ, τον διδακτορικό φοιτητή που ηγήθηκε της προσπάθειας γενετικής τροποποίησης των βακτηρίων.

Ένα από τα πιο ξεχωριστά χαρακτηριστικά αυτού του νέου εμβολίου είναι ότι μπορεί να προσαρμοστεί στις ατομικές ανάγκες κάθε ασθενούς. «Κάθε καρκίνος έχει διαφορετικές γενετικές μεταλλάξεις», εξηγεί ο δόκτωρ Νίκολας Αρπάια, αναπληρωτής καθηγητής Μικροβιολογίας και Ανοσολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια. «Με τον προγραμματισμό των βακτηρίων να στοχεύουν συγκεκριμένες καρκινικές μεταλλάξεις, μπορούμε να δημιουργήσουμε πιο στοχευμένες θεραπείες που θα επιτρέπουν στο ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενούς να αναγνωρίζει και να καταστρέφει τα καρκινικά κύτταρα», πρόσθεσε.

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή