Δημόσια φαρμακευτική δαπάνη: Η "εξαίρεση" της Ελλάδας αιτιολογεί πολλές από τις υστερήσεις της
Δύο παρατηρήσεις
Όταν τα “στεγνά” στατιστικά στοιχεία της EFPIA δεν μας εξηγούν τη “σκληρή” πραγματικότητα για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη

Οφείλουμε ορισμένα στατιστικά στοιχεία, αν όχι όλα, να τα εκτιμούμε πάντα σε σχέση με το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, μέσα στα οποία αυτά τα στατιστικά στοιχεία διαμορφώνονται και εκφράζονται.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία δηλώνει ότι διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Φαρμακευτικών Εταιρειών (EFPIA), η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία μεταξύ των χωρών – μελών της Ε.Ε. στη δημόσια χρηματοδότηση της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης, με συνολική απόκλιση... 70 ποσοστιαίων μονάδων από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία της EFPIA, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε. η οποία μείωσε τη συνολική δημόσια χρηματοδότηση της φαρμακευτικής δαπάνης, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, δηλαδή, για να συνεννοούμαστε, κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου 2014 – 2024...
• Πρώτον, η συνολική φαρμακευτική δαπάνη στην χώρα μας αποτέλεσε κεντρικό διακύβευμα των μνημονίων, καθώς θεωρήθηκε από όλους τους εταίρους της Ελλάδας ως ένας από τους πιο βασικούς παράγοντες για τον εκτροχιασμό και την δυσθεώρητη εκτίναξη των δημοσίων δαπανών Υγείας, με τις ανάλογες επιπτώσεις τόσο στο δημοσιονομικό έλλειμμα όσο και στο χρέος της χώρας μας.
Ο δραστικός περιορισμός της δημόσιας χρηματοδότησης της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης αποτέλεσε όρο sine qua non για τον εξορθολογισμό της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης και, πρωτίστως, της δημόσιας εξωνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης.
Τα σχετικά στατιστικά στοιχεία της EFPIA “μεταφράζουν” τις ως άνω συνθήκες σε ποσοστιαίες αναλογίες και ουδεμία σχέση διατηρούν με κάποια αξιολογική κατάταξη της χώρας μας, στον τομέα της δημόσιας χρηματοδότησης της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης στην Ελλάδα.
• Δεύτερον, οι μοναδικές χώρες στις οποίες εφαρμόσθηκαν μνημόνια – για να θυμηθούμε, στην Ελλάδα εφαρμόσθηκαν τρία διαδοχικά μνημόνια – ήταν, πέραν της χώρας μας, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία. Δεν μείωσαν την δημόσια χρηματοδότηση της συνολικής φαρμακευτικής τους δαπάνης, ούτε η Ιρλανδία ούτε η Πορτογαλία, κατά το χρονικό διάστημα 2014 – 2024, αποκλειστικά και μόνον επειδή και η Πορτογαλία και η Ιρλανδία – για λόγους τους οποίους δεν μπορεί κανείς να αναφέρει στο παρόν σημείωμα, αλλά έχουν απόλυτη σχέση με το συναινετικό πολιτικό και κομματικό σύστημα των δύο αυτών χωρών – η Πορτογαλία και η Ιρλανδία, λοιπόν, είχαν βγει εντός τριών ετών από τα μνημόνια και, συνεπώς, δεν εφάρμοζαν μνημόνια κατά το χρονικό διάστημα 2014 – 2024…
Αντιθέτως, η χώρα μας, με την αριστοτεχνική διαπραγμάτευση των κυβερνήσεων των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κατάφερε, πέραν από κάθε πρόβλεψη, να “περάσει” ακόμη και σε τρίτο μνημόνιο, αρχής γενομένης τον Σεπτέμβριο του 2015. Η EFPIA, όμως, επιμένει να “ζωγραφίζει” μία “μαγική εικόνα”, χωρίς οικονομικές ή/και κοινωνικές διαφοροποιήσεις μεταξύ όλων των χωρών – μελών της Ε.Ε.
Με “στεγνά” και “αποστεωμένα” στατιστικά στοιχεία, όμως, ουδείς πρόκοψε...
Tελευταία η Ελλάδα στην Ε.Ε. στη δημόσια χρηματοδότηση της φαρμακευτικής δαπάνης
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία δηλώνει ότι διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Φαρμακευτικών Εταιρειών (EFPIA), η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία μεταξύ των χωρών – μελών της Ε.Ε. στη δημόσια χρηματοδότηση της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης, με συνολική απόκλιση... 70 ποσοστιαίων μονάδων από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επιπλέον, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία της EFPIA, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε. η οποία μείωσε τη συνολική δημόσια χρηματοδότηση της φαρμακευτικής δαπάνης, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, δηλαδή, για να συνεννοούμαστε, κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου 2014 – 2024...
Δύο παρατηρήσεις
Δύο παρατηρήσεις είναι αρκετές:• Πρώτον, η συνολική φαρμακευτική δαπάνη στην χώρα μας αποτέλεσε κεντρικό διακύβευμα των μνημονίων, καθώς θεωρήθηκε από όλους τους εταίρους της Ελλάδας ως ένας από τους πιο βασικούς παράγοντες για τον εκτροχιασμό και την δυσθεώρητη εκτίναξη των δημοσίων δαπανών Υγείας, με τις ανάλογες επιπτώσεις τόσο στο δημοσιονομικό έλλειμμα όσο και στο χρέος της χώρας μας.
Ο δραστικός περιορισμός της δημόσιας χρηματοδότησης της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης αποτέλεσε όρο sine qua non για τον εξορθολογισμό της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης και, πρωτίστως, της δημόσιας εξωνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης.
Τα σχετικά στατιστικά στοιχεία της EFPIA “μεταφράζουν” τις ως άνω συνθήκες σε ποσοστιαίες αναλογίες και ουδεμία σχέση διατηρούν με κάποια αξιολογική κατάταξη της χώρας μας, στον τομέα της δημόσιας χρηματοδότησης της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης στην Ελλάδα.
• Δεύτερον, οι μοναδικές χώρες στις οποίες εφαρμόσθηκαν μνημόνια – για να θυμηθούμε, στην Ελλάδα εφαρμόσθηκαν τρία διαδοχικά μνημόνια – ήταν, πέραν της χώρας μας, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία. Δεν μείωσαν την δημόσια χρηματοδότηση της συνολικής φαρμακευτικής τους δαπάνης, ούτε η Ιρλανδία ούτε η Πορτογαλία, κατά το χρονικό διάστημα 2014 – 2024, αποκλειστικά και μόνον επειδή και η Πορτογαλία και η Ιρλανδία – για λόγους τους οποίους δεν μπορεί κανείς να αναφέρει στο παρόν σημείωμα, αλλά έχουν απόλυτη σχέση με το συναινετικό πολιτικό και κομματικό σύστημα των δύο αυτών χωρών – η Πορτογαλία και η Ιρλανδία, λοιπόν, είχαν βγει εντός τριών ετών από τα μνημόνια και, συνεπώς, δεν εφάρμοζαν μνημόνια κατά το χρονικό διάστημα 2014 – 2024…
Αντιθέτως, η χώρα μας, με την αριστοτεχνική διαπραγμάτευση των κυβερνήσεων των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κατάφερε, πέραν από κάθε πρόβλεψη, να “περάσει” ακόμη και σε τρίτο μνημόνιο, αρχής γενομένης τον Σεπτέμβριο του 2015. Η EFPIA, όμως, επιμένει να “ζωγραφίζει” μία “μαγική εικόνα”, χωρίς οικονομικές ή/και κοινωνικές διαφοροποιήσεις μεταξύ όλων των χωρών – μελών της Ε.Ε.
Με “στεγνά” και “αποστεωμένα” στατιστικά στοιχεία, όμως, ουδείς πρόκοψε...